Telefoon & WhatsApp:
085 - 8770099 / 06 - 45180080

Kantoor: (PLEQUE)
Nieuwegracht 4-04, 3763LB Soest

Op pad met Guido (blog)

Het is vandaag dinsdag 22 mei, de eerste werkdag na Pinksteren. Een dag minder deze week maar evenveel op de agenda als andere weken. Vandaag brengen mijn afspraken mij richting Zeeland, maar mijn eerste afspraak is in Dordrecht vandaag. Dhr. U. heeft ons eenvoudige PC Basic computerprogramma maar wil toch graag dat er een uur iemand met hem meekijkt, onze hulp op afstand is voor meneer niet ideaal, meneer geeft de voorkeur aan een bezoek op locatie. De afspraak staat om 10:00 uur gepland, ik hoor echter op de radio dat het ook vandaag lekker druk is op de wegen rondom Utrecht, dus ik besluit een half uurtje eerder, 08:30 uur, in de auto te stappen.

Dordrecht

Fijn dat ik op tijd ben vertrokken want het bleek inderdaad behoorlijk druk op de weg. Wanneer ik aankom op de verdieping van de flat waar meneer U. woont, zit hij al op mij te wachten bij de lift. Bij binnenkomst zie ik gelijk het lijstje naast meneer zijn computer liggen, maar nemen we eerst even de tijd om een kop koffie in te schenken voordat we ons installeren achter de computer. Meneer U. wil dat ik plaats neem achter zijn laptop maar dat is natuurlijk de plek waar meneer zelf moet gaan zitten en ik neem plaats naast hem. Na een uur zijn alle punten behandeld en heeft meneer aantekeningen gemaakt in zijn eigen bewoording zodat hij de volgende keer weet hoe hij bepaalde dingen kan doen.

Schiedam

Wanneer ik instap in de auto bel ik met de volgende klant om aan te geven hoe laat mijn navigatie aangeeft dat ik er zal zijn. Deze klant heeft in het weekend een opvouwbare rolstoel besteld in onze zorgoutlet, uit de notitie bij de bestelling kon ik opmaken dat de klant zit te springen om de rolstoel.  Vanmorgen heb ik de rolstoel direct meegenomen, ik kom vandaag namelijk toch al in de buurt, dan is het maar een kleine moeite om gelijk even deze rolstoel af te leveren. Wanneer ik de straat in kom rijden zwaait er al een deur open, mevrouw van W. geeft aan veel vaker dingen via internet te bestellen maar dat ze dit niet zag aankomen. Kijk, daar doen we het voor.

Abbenbroek

Ook mijn volgende afspraak heeft te maken met een product afkomstig uit onze zorgoutlet, meneer V. heeft een bestelling geplaatst voor een douchestoel. Een lastig artikel om te kunnen versturen en ophalen is voor dit soort bedragen niet rendabel. Voor vandaag stond er al een afspraak in mijn agenda in Brielle en Abbenbroek waar meneer V. woont ligt daar 10 km voor. Meneer V. gaf telefonisch al aan dat hij niet zelf aanwezig kon zijn maar dat ik de douchestoel gewoon voor de deur kon achterlaten. Dus ook hier bezorg ik vandaag zelf i.p.v. PostNL.

Brielle

Meneer N. ken ik inmiddels al 10 jaar, een van onze eerste PC Basic klanten. Echter is zijn huidige laptop na 10 jaar (!) nu toch echt aan vervanging toe. Zijn nieuwe laptop is voorzien van een SSD harde schijf en mede daardoor weer helemaal van deze tijd, voor meneer is het even wennen dat de laptop al klaar is om gebruik te worden na nog geen 10 seconden, dat duurde voorheen veel langer. Nu kan meneer N. gelukkig weer Skypen met zijn dochter in Amerika, en natuurlijk heb ik de bestaande printer weer geïnstalleerd. Ondanks zijn leeftijd blijft deze Canon MP270 perfect functioneren dus daar hoeft gelukkig nog geen vervanging voor te komen. Na een korte instructie over de verschillen tussen Windows 7 en de nieuwste Windows 10 versie, laat ik meneer N. samen met onze nieuwe handleiding, met een gerust gevoel achter.

Oosterland

Mevrouw S. is inmiddels 90 jaar(!) via onze hulp op afstand hebben wij haar al veelvuldig kunnen helpen bij het gebruik van haar PC Basic computer, maar dit keer ging dat helaas niet. Samen kwamen we er niet uit via de telefoon, de verbinding met internet is weggevallen. Ook na het opnieuw opstarten van de modem bleek dit niet de oplossing voor het probleem van mevrouw S. Na binnenkomst blijkt al snel dat om onduidelijke redenen de “vliegtuigmodus” is geactiveerd op mevrouw haar computer waardoor de WiFi kaart is uitgeschakeld. Gelukkig is deze snel weer te activeren en controleer ik of dit ook zo blijft nadat de computer opnieuw is opgestart. Samen kijken we even naar de binnengekomen e-mails waar mevrouw S. op zat te wachten. Vervolgens vraagt mevrouw S. mij of ik misschien ook haar mobiele telefoon nog even kan bekijken, want dat “ding” geeft nog de wintertijd aan. Wanneer ik de telefoon in mijn handen gedrukt krijg zie ik dat deze in het Engels staat ingesteld. Wanneer ik door de instellingen van deze telefoon loop kom ik erachter dat hier een grote letter weergave functie op zit, iets wat voor mevrouw S. zeer welkom is aangezien haar beperkte zicht. Tevens stel ik de telefoon even in op de Nederlandse taal, wel zo duidelijk.

Kantoor

In de auto zie ik dat er diverse klanten zijn die contact met ons hebben gezocht met diverse product vragen, die kan ik mooi even bellen vanuit de 1,5 uur durende rit naar kantoor. Tussen Rotterdam en Moordrecht kom ik in de file terecht. Aansluiten maar, met ruim 900 KM zit ik in de drukste avondspits van 2018, mede veroorzaakt door noodweer en ongelukken. Helaas ook hier een ongeluk, twee auto’s hebben elkaar geraakt maar staan beiden aan één kant van de weg dus alleen de rechter rijstrook is momenteel vrij, ja dan staat er al snel een hele lange file natuurlijk. Ik zie nog geen auto van Rijkswaterstaat of een berger dus blijkbaar is het vlak voor mij misgegaan. Terug op kantoor werk ik mijn administratie bij en bel ik nog twee klanten die ik vanuit de auto niet kon bereiken. Ik bekijk de agenda voor morgen en zie dat ik een rustige ochtend heb en van 15 tot 20:30 uur op de Informatiemarkt Bewust Wonen Soest sta, een initiatief van de gemeente Soest. De benodigde spullen kan ik morgenochtend rustig inpakken. Het is nu, 18:30 uur, eerst tijd om thuis een hapje te gaan eten.

Morgen is weer een dag!